Tuesday, May 3, 2011

Dagens Slussen


Känns lite Slussen.
Och när vi då ändå är inne i Slussen.
Den Nya Slussen?
Har inte hunnit se modellen.
Men sett bilderna.
Är skeptisk.
Visst bättre än första Forster.
Men skeptisk.


Kan inte annat än mena att detta blir en "KF-styrd Tingel-Tangelplats".
Kan inte annat än att ifrågasetta "glashusen".
Vadå genomskinliga?
Det skulle ju det nuvarande KF-huset också varit.
Genomskinligt.
Men vem kan jobba i ett akvarium??
Så lär det bli med de nya också ...

foto Lasse Epstein

Sen har vi det där med formspråk och annat.
Dagens vackert formade blir till en trafikled.
Vi tappar den vackra övergången mellan Söder och Gamla stan.
Vi tappar den vackra övergången mellan land och vatten.
Vi får en motorled ...
En klassisk motorled designad på 1950-talet.
Vad är det för modärnt med det??

Och den där gröna parken??
Känns den naturlig eller??

Sa jag skeptisk.
Men som sagt .. har inte sett modellen ännu.
Kanske jag tappar hakorna när jag ser den.
Men tills vidare.
Jag röstar på:
1. Behåll och renovera.
2. Konstakademins förslag.

Läs även Eva Eriksson

Sa jag film?
Framtidens film.
Aldrig blir den som den var ...

goosevisionen
repriserar
Slussen 1933



Läs även Lasse Epstein

Kanske ...

foto Omi


***

No comments:

Post a Comment